-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7631 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

به قرآن و دين و آداب اسلامي علاقه مندم و به استخاره اعتقاد دارم . براي ورود به حوزهء علميهء قم پيش يك نفر استخاره كردم , خوب آمد و پيش ديگري بد. به همين دليل آرامشم به هم خورده است . حال بگوييدبايد چه كار كنم ؟

در استخاره چند چيز بايد رعايت شود:

1 استخاره بايد بعد از استشاره باشد; يعني ابتدا بايد دربارهء عمل مورد نظر با افراد قابل اعتماد و متديّن و آگاه به مضرّات و فوايد و تناسب و عدم تناسب و هم چنين به مشكلات كارِ مورد نظر مشورت نمود. اگر نتيجه اي گرفته نشود, آن وقت جاي استخاره است .

براي آمدن به حوزه اول بايد با افراد مورد اعتماد و مطلع به دروس و شرايط حوزه مشورت كنيد. اگر قاطعانه گفتند رفتن صلاح است , طبق گفتهء آنان عمل نماييد, ولي اگر با ترديد و دودلي اظهار نظر كردند و شما را دربلاتكليفي نگهداشتند, آن گاه براي برطرف نمودن شك , از خدا طلب خير مي كنيد و استخاره مي گيريد. نتيجه آن هرچه شد, طبق آن عمل مي كنيد.

2 استخاره اوقات خاصي دارد و بهتر است در وقت مربوط گرفته شود. در عير اين صورت ممكن است چيزي ,در وقتي استخاره اش خوب بيايد و در وقت ديگر بد.

مرحوم محدث كاشاني (ره ) در براي نيكي و بدي استخاره با قرآن در ايام هفته ساعاتي راذكر كرده اند; البته طبق قول مشهور, مثلاً: روز شنبه , از طلوع صبح تا وقت ناهار (چاپت ) و بعد از ظهر تا عصر نيك است . مفهومش اين است كه بين چاپت تا ظهر و بعداز عصر تا آخر شب بد است .

روز يك شنبه , از طلوع صبح تا ظهر و بعد از عصر تا مغرب نيك است ; يعني از زوال تا بعد از گذشت عصر, و بعداز مغرب تا آخر خوب نيست .

روز دوشنبه , از طلوع صبح تا طلوع آفتاب و بعد از ناهار تا ظهر و از عصر تا عشاي آخر نيك است ; يعني بين طلوع آفتاب تا ناهار و هم چنين بعد از گذشت عشا خوب نيست .

روز سه شنبه , از ناهار تا ظهر و بعد از عصر تاعشا خوب است و از طلوع صبح و آفتاب تا وقت چاشت و دروقت عصر هم بد است .

روز چهارشنبه , از طلوع صبح تا ظهر و بعد از عصر تا عشا خوب است , اما وقت عصر بد است .

روز پنجشنبه , از طلوع صبح تا طلوع آفتاب , بعد از ظهر هم تا عشا خوب است . بنابراين بعد از طلوع آفتاب تاظهر خوب نيست .

روز جمعه از طلوع صبح تا طلوع آفتاب و بعد از زوال تا عصر نيك است , اما بعد از طلوع آفتاب تا ظهر و بعد ازعصر تا آخر بد است .(1)

(پـاورقي 1.محدث قمي , كليات مفاتيح الجنان , ترجمه الهي قمشه اي , انتشارات هجرت , صفحهء 409ـ 410

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.